POWRÓT

GENESIS

Wszystko zaczęło się w połowie lat 60 w Charterhouse - szkole dla zamożnych chłopców znajdującej się w Godalming w hrabstwie Surrey. Do tej elitarnej szkoły uczestniczyli Peter Gabriel, Tony Banks, Mike Rutherford i Anthony Phillips. Gabriel, uznawany za spokojnego i ułożonego chłopca pogrywał potajemnie po lekcjach na instrumentach perkusyjnych (jak to ukrył?) oraz fortepianie. Towarzyszył mu wtedy często Banks, zktórym zaczął komponować pierwsze piosenki, z których niektóre weszły później do repertuaru Genesis (np. The Serpent). Ponieważ nie mogli dostać się do szkolnego zespołu The Anon, w którym grali Phillips i Rutherford, w roku 1966 założyli własny zespół The Garden Wall. Jedyny występ tego zespołu miał miejsce podczas zakończenia uroczystości, ale miał niebagatelny wpływ na późniejsze eksperymenty teatralne Genesis. Podczas występu Gabriel, ubrany w hippisowski kubrak i cylinder dziadka, obsypywał publiczność płatkami róż. Pół roku później Gabriel, Banks oraz ich kolega z zespołu - perkusista Chris Stewart, przyjęli zaproszenie Rutherforda i Phillipsa, by spotkać się w studiu nagraniowym ich przyjaciela, powspominać szkolne lata i utrwalić dotychczasowe dokonania obydwu zespołów. Nagrania wręczono znanemu piosenkarzowi i producentowi płyt - Jonathanowi Kingowi, który był wychowankiem Charterhouse. Nagrania nie były najlepsze, ale i nie na tyle złe, by nie zainteresować Kinga, który wkrótce zorganizował profesjonalne nagrania oraz kontrakt z wytwórnią Decca. Współpraca z opiekunem grupy zaczęła się psuć. Kingowi zależało na muzyce przebojowej, atrakcyjnej dla każdego odbiorcy. Młodzi muzycy chcieli tworzyć muzykę ambitną i z przesłaniem moralizatorskim. Jednak to właśnie King wymyślił nazwę dla zespołu (początkowo była propozycja nazwania się "Gabriel's Angels") oraz pomysł płyty koncepcyjnej, z połączonymi w suitę utworami. Pierwszy singiel (grudzień 1967, utwory "The Silent Sun" i "That's Me") nie został zauważony przez słuchaczy, mimo świetnych recenzji. Nie zraziło to muzyków, ale odszedł Chris Stewart, zastąpiony przez Johna Silvera, którego jakiś czas później zmienił z kolei John Mayhew. Pierwszy longplay grupy "From Genesis To Revelation" ukazał się w marcu 1969, w chwili gdy grupa praktycznie nie istaniała. Muzycy zajęci byli nauką. Co do płyty, to rzeczywiście nie jest ona zbyt ciekawa muzycznie, nawet dla najzagorzalszych miłośników Genesis. Inspiracją były niewątpliwie takie grupy, jak The Moody Blues, The Bee Gees, The Rolling Stones. Niestety muzyka pozbawiona jest rockowej ekspresji, co podobno jest winą Kinga, który starał się upodobnić ją do muzyki pop końca lat sześćdziesiątych. Dużo lepiej jest pod względem tekstów - jest to opowieść o historii człowieka od stworzenia do momentu gdy poczuł się panem Ziemi. Album sprzedawał się źle i Decca nie przedłużyła z nimi umowy. Groziło to rozpadem grupy - tylko Phillips i Rutherford chcieli kontynuować karierę artystyczną. Udało im się w końcu przekonać pozostałych kolegów, by spróbować jeszcze raz. I w ten sposób na własny koszt nagrali cztery nowe utwóry, którymi chcieli zainteresować jakąś firmę płytową, bez skutku. Na początku roku 1970 zespół zaszył się w wiejskim domku niedaleko Dorking by szlifować swoje umiejętności muzyczne. To tam wykształcił się styl Genesis - dla jednych chaotyczny, dla innych "mozaikowy". Ta wytężona praca bardzo się zespołowi przydała, zaczęli koncertować, zostali też poleceni przez grupę Rare Bird producentowi Charismy - Johnowi Anthony'emu. Latem zespól wszedł do studia by nagrać swój drugi album "Trespass", od którego tak naprawdę zaczyna się historia zespołu. Większość kompozycji na płycie to utwory łagodne i subtelne, o miękkiej pastelowej "kolorystyce". Efekt ulotnego wdzięku uzyskano za pomocą melotronu, fletu, wiolonczeli i akordeonowi. Od tej reguły odstaje tylko "The Knife", utwór ekspresyjny, opowiadający o potędze zła. Zanim drugi albumu ukazał się na rynku (październik 1970) w zespole doszło do rozłamu. Odszedł Anthony Phillips a John Mayhew został odsunięty od składu. Na ich miejsce przyszli Steve Hackett oraz Phil Collins. W listopadzie 1971 wyszła trzecia płyta: "Nursery Cryme". Muzyka na tym albumie muzyka nabrała wyrazistości i swobody, co niewątpliwie było zasługą nowych muzyków. Teksty na tej płycie to niesamowicie fascynujące opowieści rozliczające się z wiktoriańską Anglią (The Musical Box), opowiadające o miłości Salmakis do Hermafrodyty (The Fountain Of Salmacis), czy też o walce człowieka z gigantyczną rosyjską rośliną (The Return Of The Giant Hogweed). Jako ciekawostkę można podać, ze w utworze "For Absent Friends" śpiewa Phil Collins. "Nursery Cryme" przyniosła wreszcie sukces. Pierwsze sukcesy Genesis odnosi we Wloszech, gdzie koncertuje przy pełnych halach. Wtedy to właśnie Gabriel zaczyna tworzyć zręby "teatru Genesis". Zaczął wcielać się w bohaterów śpiewanych piosenek, wykorzystując do tego kostiumy i maski. Przeobrażał się w przerażającego starca, w dumnego rycerza, w lisa w czerwonej sukience albo w tajemniczą zjawę. Po nagraniu w roku 1972 albumu "Foxtrot" zespół zalicza się już do największych gwiazd brytyjskiego rocka. Na albumie wyróżniają się trzy kompozycje. Opisujący obraz wymarłej planety "Watcher Of The Skies", obrazujący świat opanowany przez szalonych genetyków "Get 'Em Out By Friday" i jedno z największych arcydzieł grupy, wypełniające całą drugą stronę płyty, "Supper's Ready". Ten ostatni utwór jest swoistym biblijnym apokryfem o walce dobra ze złem. W styczniu 1973r. Genesis wyruszył ze swoim fascynującym i szokującym spektaklem na triumfalne tournee po Wielkiej Brytanii. Koncerty te zostały utrwalone na rewelacyjnej płycie "Genesis Live", zawierającej zestaw najlepszych utworów z pierwszego okresu działalności grupy wykonanych w nowych, dynamicznych opracowaniach. Na płycie znalazły się fragmenty koncertów zarejestrowanych w lutym w Manchesterze i Leicester. Występy parateatralne Gabriela wywoływały entuzjazm publiczności, co utwierdzało go w przekonaniu słuszności takiego rozwiązania. Swój sukces zespół przypieczętowuje wydaniem jesienią tego samego roku świetnego albumu "Selling England By The Pound". Piosenka z tej płyty "I Know Wwhat I Like" wprowadziła zespół na brytyjskie listy przebojów a cały album przyniósł sukces także w USA. Kompozycje takie jak "Dancing With The Moonlight Knight", "Frith Of Fifth", "The Battle Of Epping Forest" czy "Cinema Show" zachwycały rozmachem, świeżością, pomysłowością i polotem wykonania. Utwory ożywiła swobodna gra Collinsa, ekspresyjne solówki Hacketta oraz po raz pierwszy użyte przez Banksa syntezatory. Liryczna ballada "More Fool Me" zapowiada stylistyke wielu późniejszych przebojów zespołów oraz solowych Collinsa. Grudzień roku 1974. Ukazało się największe dzieło zespołu - dwupłytowy album z operą rockową "The Lamb Lies Down On Broadway". Treścią dzieła jest podróż przez najciemniejsze zakamarki duszy i próba samookreślenia się bohatera - zamieszkującego Nowy Jork Portorykańczyka o imieniu Rael. Na podstawie tej muzyki zespół wystawiał niezwykłe widowisko na całym świecie. Upragniony sukces, jaki odniósł zespół, stał się niestety źródłem konfliktów na tle ambicjonalnym. Publiczność przychodziła na koncerty głównie dla popisów aktorskich Gabriela, który początkowo dopasowywał pomysły sceniczne do utworów, by na "The Lamb..." odwrócić role - teksty pisane były z myślą o scenie. Gabriel odgrywał w zespole głowne skrzypce, to jemu przypisywano wszystkie zasługi, nie dostrzegając wkładu pozostałych muzyków. Zaczęło to coraz bardziej irytować pozostałych członków Genesis i w końcu doprowadziło w połowie 1975r. do odejścia Petera Gabriela z zespołu. Należy tutaj dodać, że grupa poza poczatkowym okresem nigdy nie była zgodnym kolektywem. Udawało się jednak do tej pory zawsze znaleźć jakiś kompromis. Równo dwa lata później los Gabriela podzielił Steve Hackett. Nagrał on jeszcze z zespołem dwa albumy plus album koncertowy, który ukazał się już po jego odejściu. Pierwszy album Genesis bez Petera Gabriela "A Trick Of A Tail", wydany w lutym 1976r., to co tu dużo ukrywać dzieło przepiękne. Nie sprawdziły się obawy, że grupa nie będzie już nagrywać kompozycji inteligentnych. Obowiązki wokalisty przejął perkusista - Phil Collins, co jest dość niezwykłym rozwiązaniem, ale przypomnijmy, że udzielał się on już w tej roli na wcześniejszych płytach. Niezwykle brawurowe i emocjonalne a jednocześnie pełne ciepła kompozycje wprowadziły nową jakość, a ostry chropowaty głos Gabriela zastąpił bardziej łagodny i serdeczny głos Collinsa. Również teksty nic nie straciły na wartości. Opowiadają o zmaganiu się z nieokiełznaną naturą (Dance On A Volcano), o stanie umysłu miedzy jawą a snem (Entagled), czy wreszcie o okrucieństwach tego świata (Squonk), w którym triumfuje zło (Robbery, Assault And Battery). Całość kończy wspaniały utwór "Los Endos". Polecam wszystkim tę płytę, to jedna z moich ulubionych tego zespołu, podobnie jak dwie pozostałe z udziałem Collinsa i Hacketta. W tym samym roku (w grudniu) ukazuje się kolejny album pod tytułem "Wind And Wuthering". Podobny do poprzedniej płyty, aczkolwiek trochę już słabszy. Płyta momentami może nużyć z powodu zbyt apatycznego wykonania niektórych utworów oraz dającemu się już odczuć ciążeniu ku muzyce popularnej. Płyta jednak broni się po latach i zachowała charakter dawnych utworów Genesis. Udokumentowaniem tego dobrego okresu w historii grupy jest drugi album koncertowy, tym razem z Collinsem na wokalu. Płyta wydana w październiku 1977 zawiera utwory zarówno z ostatniego okresu (Squonk, Robberry..., Afterglow, Dance On A Volcano, Los Endos), jak i z okresu Gabriela (Firth Of Fifth, I Know What I Like, The Lamb.., The Musical Box, Supper's Ready, Cinema Show). I trzeba tu podkreślić, że Collins świetnie sobie poradził ze starym repertuarem, udowadniając że jest równie wielkim wokalistą. Ten album to podsumowanie Genesis oferującego rozbudowane formy muzyczne i ambitne teksty. Większość tego co grupa później nagrała miłośnicy rocka symfonicznego mogą sobie po prostu darować. Po odejściu Hacketta wygasły konflikty a zespół zaczął dryfować w kierunku muzyki pop z elementami muzyki soul. Głównym sprawcą metamorfozy był Collins, który nalegał by w repertuarze grupy znalazły się chwytliwe przeboje. Na pewno wielu pamięta takie kawałki jak Abacab, Mama, Home By The Sea, Invisible Touch, Tonight Tonight Tonight, Land Of Confusion, In Too Deep, Domino, I Can't Dance. To te najbardziej znane z kolejnych płyt, o których jednak nie będziemy tutaj wspominać. W roku 1997 zespół wydał ostatnią (prawdopodobnie też ostatnią w karierze, przynajmniej tak twierdzą muzycy Genesis) płytę pt. "Calling All Stations", nagraną z nowym wokalistą Rayem Wilsonem, który zastąpił zajetego solową działalnością Collinsa. Płyta nie odniosła większego sukcesu i to spowodowało zakończenie działalności zespołu. Moim zdaniem ten longplay zasługuje na dużo uwagi, zawiera ciekawą muzykę i odkrywa nową talent Raya Wilsona, o którym jeszcze zapewne dużo usłyszymy. Wydał on ostatnio swój album solowy, który zasługuje na to, by znaleść się w 10 najlepszych płyt 2002 roku...

Dyskografia

FROM GENESIS TO REVELATION - 1969

1. Where The Sour Turns To Sweet 
2. In The Beginning 
3. Fireside Song 
4. The Serpent 
5. Am I Very Wrong 
6. In The Wilderness 
7. The Conqueror 
8. In Hiding 
9. One Day 
10. Window 
11. In Limbo 
12. Silent Sun 
13. A Place To Call My Own


TRESPASS - 1970

1. Looking for Someone 7:08 
2. White Mountain 6:43 
3. Visions of Angels 6:53
4. Stagnation 8:49
5. Dusk 4:14
6. The Knife 8:56


NURSERY CRYME - 1971

1. The Musical Box 10:27
2. For Absent Friends 1:48
3. The Return Of The Giant Hogweed 8:12
4. Seven Stones 5:09
5. Harold The Barrel 3:01
6. Harlequin 2:55
7. The Fountain Of Salmacis 7:56 


FOXTROT - 1972

1. Watcher Of The Skies 7:19
2. Time Table 4:40
3. Get 'Em Out By Friday 8:35
4. Can-Utility And The Coastliners 5:43
5. Horizons 1:38
6. Supper's Ready 22:58
   A. Lover's Leap
   B. The Guaranteed Eternal Sanctuary Man
   C. Ikhnaton and Itsacon and Their Band of Merry Men
   D. How Dare I Be So Beautiful?
   E. Willow Farm
   F. Apocalypse in 9/8 
   G. As Sure as Eggs is Eggs  


LIVE - 1973

1. Watcher Of The Skies 8:37
2. Get'em Out By Friday 9:14
3. The Return Of The Giant Hogweed 8:14
4. Musical Box 10:55
5. The Knife 9:46


SELLING ENGLAND BY THE POUND - 1973

1. Dancing With The Moonlit Knight 8:03
2. I Know What I Like (In Your Wardrobe) 4:09
3. Firth Of Fifth 9:37
4. More Fool Me 3:12
5. The Battle Of Epping Forest 11:44
6. After The Ordeal 4:15
7. The Cinema Show 11:09
8. Aisle Of Plenty 1:32


THE LAMB LIES DOWN ON BROADWAY - 1974

1. The Lamb Lies Down On Broadway 4:52
2. Fly On A Windshield 4:22
3. Broadway Melody Of 1974 0:33
4. Cuckoo Cocoon 2:11
5. In The Cage 8:13
6. The Grand Parade Of Lifeless Packaging 2:47
7. Back In N.Y.C. 5:43
8. Hairless Heart 2:13
9. Counting Out Time 3:40
10. Carpet Crawlers 5:17
11. The Chamber Of 32 Doors 5:40
12. Lilywhite Lilith 2:44
13. The Waiting Room 5:24
14. Anyway 3:07
15. Here Comes The Supernatural Anaesthetist 2:58
16. The Lamia 6:56
17. Silent Sorrow In Empty Boats 3:06
18. The Colony Of Slippermen 8:16
       A. The Arrival
       B. A Visit to the Doktor
       C. The Raven
19. Ravine 2:04
20. The Light Dies Down On Broadway 3:32
21. Riding The Scree 3:55
22. In The Rapids 2:28
23. it 4:15


A TRICK OF A TAIL - 1976

1. Dance on a Volcano
2. Entangled
3. Squonk
4. Mad Man Moon
5. Robbery, Assault and Battery
6. Ripples...
7. A Trick of the Tail
8. Los Endos


SECONDS OUT - 1977

1. Squonk 
2. The Carpet Crawl
3. Robbery, Assault and Battery 
4. Afterglow
5. Firth of Fifth
6. I Know What I Like
7. The Lamb Lies Down on Broadway
8. The Musical Box (Closing Section)
9. Supper's Ready
10. The Cinema Show
11. Dance on a Volcano
12. Los Endos


WIND AND WUTHERING - 1977

1. Eleventh Earl of Mar
2. One for the Vine
3. Your Own Special Way
4. Wot Gorilla?
5. All in a Mouses's Night
6. Blood on the Rooftops
7. Unquiet Slumbers for the Sleepers...
8. ...In that Quiet Earth
9. Afterglow


...AND THEN THERE WERE THREE - 1978

1. Down And Out 
2. Undertow 
3. Ballad Of Big 
4. Snowbound 
5. Burning Rope 
6. Deep In The Motherlode 
7. Many Too Many 
8. Scenes From A Night's Dream 
9. Say It's Alright Joe 
10. The Lady Lies 
11. Follow You Follow Me


DUKE - 1980

1. Behind the Lines 5:33
2. Duchess 6:25 
3. Guide Vocal 1:34
4. Man of our Times 5:33
5. Misunderstanding 3:14
6. Heathaze 5:01
7. Turn it on Again 3:51
8. Alone Tonight 3:57
9. Cul-de-sac 5:06
10. Please Don't Ask 4:01
11. Duke's Travels 8:41
12. Duke's End 2:07


ABACAB - 1981

1. Abacab
2. No Reply at All
3. Me and Sarah Jane
4. Keep it Dark
5. Dodo/Lurker
6. Whodunnit?
7. Man on the Corner
8. Like it or Not
9. Another Record


THREE SIDES LIVE - 1982

1. Turn It on Again 
2. Dodo
3. Abacab
4. Behind the Lines
5. Duchess
6. Me & Sarah Jane
7. Follow You Follow Me 
8. Misunderstanding
9. In the Cage (Medley - Cinema Show/Slippermen)
10. Afterglow 
11. One for the Vine
12. Fountain of Salmacis
13. It / Watcher of the Skies 


GENESIS - 1983

1. Mama
2. That's All
3. Home by the Sea
4. Second Home by the Sea
5. Illegal Alien
6. Taking it all too Hard
7. Just a Job to Do
8. Silver Rainbow
9. It's Gonna Get Better


INVISIBLE TOUCH - 1986

1. Invisible Touch
2. Tonight, Tonight, Tonight
3. Land of Confusion
4. In Too Deep
5. Anything She Does
6. Domino
    Part One - In the Glow of the Night
    Part Two - The Last Domino
7. Throwing it all Away
8. The Brazilian


WE CAN'T DANCE - 1991

1. No Son of Mine
2. Jesus He Knows Me
3. Driving the Last Spike
4. I Can't Dance
5. Never a Time
6. Dreaming While you Sleep
7. Tell Me Why
8. Living Forever
9. Hold on my Heart
10. Way of the World
11. Since I Lost You
12. Fading Lights


THE WAY WE WALK (The Shorts) - 1992 (live)

1. Land Of Confusion
2. No Son Of Mine
3. Jesus He Knows Me
4. Throwing It All Away
5. I Can't Dance
6. Mama
7. Hold On My Heart 
8. That's All
9. In Too Deep
10. Tonight Tonight Tonight
11. Invisible Touch


THE WAY WE WALK (The Longs) - 1993 (live)

1. Old Medley 19.32: 
    a. Dance On A Volcano 
    b. Lamb Lies Down On Broadway 
    c. The Musical Box 
    d. Firth Of Fifth 
    e. I Know What I Like
2. Driving The Last Spike 10.17
3. Domino 11.21
    part I- In The Glow Of The Night
    part II- The Last Domino
4. Fading Lights 10.55
5. Home By The Sea/Second Home By The Sea 12.14
6. Drum Duet 6.06


CALLING ALL STATIONS - 1997

1. Calling All Stations
2. Congo
3. Shipwrecked
4. Alien Afternoon
5. Not About Us
6. If That's What You Need
7. The Dividing Line
8. Uncertain Weather
9. Small Talk
10. There Must Be Some Other Way
11. One Man's Fool


TURN IN ON AGAIN - 1999 (Greatest Hits)

1. Turn In On Again
2. Invisible Touch
3. Mama
4. Land Of Confusion
5. I Can't Dance
6. Follow You, Follow Me
7. Hold On My Heart
8. Abacab
9. I Know What I Like (In Your Wardable)
10. No Son Of Mine
11. Tonight Tonight Tonight
12. In Too Deep
13. Congo
14. Jesus He Knows Me
15. That's All
16. Misunderstanding
17. Throwing It All Away
18. The Carpet Crawlers 1999


GENESIS ARCHIVES #1 1967-75

DISC 1
1. The Lamb Lies Down On Broadway
2. Fly On A Windshield
3. Broadway Melody Of 1974
4. Cuckoo Cocoon
5. In The Cage
6. The Grand Parade Of Lifeless Packaging
7. Back In N.Y.C.
8. Hairless Heart
9. Counting Out Time
10. Carpet Crawlers
11. The Chamber Of 32 Doors

DISC 2
1. Lilywhite Lilith 
2. The Waiting Room 
3. Anyway 
4. Here Comes The Supernatural Anaesthetist 
5. The Lamia 
6. Silent Sorrow In Empty Boats 
7. The Colony Of Slippermen 
       a. The Arrival
       b. A Visit to the Doktor
       c. The Raven
8. Ravine 
9. The Light Dies Down On Broadway 
10. Riding The Scree 
11. In The Rapids 
12. It 

DISC 3 
1. Dancing with the Moonlight Knight 
2. Firth of Fifth 
3. More Fool Me 
4. Suppers Ready 
5. I KNow What I Like 
6. Stagnation 
7. Twilight Alehouse
8. Happy the Man
9. Watcher of the Skies
 
DISC 4
1. In the Wilderness
2. Shepherd
3. Pacidy
4. Let Us Now Make Love
5. Going Out To get You
6. Dusk
7. Build Me a Mountain
8. Image Blown Out
9. One Day
10. Where the Sour Turns to Sweet
11. In the Beginning
12. The Magic of Time
13. Hey!
14. Hidden in the World of Dawn
15. Sea Bee
16. The Mystery of the Flannan Isle Lighthouse
17. Hair on the Arms and Legs
18. She is Beautiful
19. Try a Little Sadness
20. Patricia 


GENESIS ARCHIVES #2 1976-92

DISC 1  
1. On The Shoreline  
2. Hearts On Fire  
3. You Might Recall  
4. Paperlate  
5. Evidence Of Autumn  
6. Do The Neurotic  
7. I'd Rather Be You  
8. Naminanu  
9. Inside And Out  
10. Feeding The Fire  
11. I Can't Dance 12"  
12. Submarine  
   
DISC 2  
1. Illegal Alien  
2. Dreaming While You Sleep   
3. It's Gonna Get Better   
4. Deep In The Motherlode   
5. Ripples   
6. The Brazilian   
7. Your Own Special Way   
8. Burning Rope   
9. Entangled   
10. Duke's Travels   
   
DISC 3  
1. Invisible Touch 12"  
2. Land Of Confusion 12"  
3. Tonight, Tonight, Tonight 12"  
4. No Reply At All   
5. Man On The Corner 
6. The Lady Lies 
7. Open Door  
8. The Day The Light Went Out  
9. Vancouver  
10. Pigeons  
11. It's Yourself  
12. Mama (work in progress)